הקושי הלימודי
הקושי הלימודי הוא הפרעה נוירו-התפתחותית ספציפית שמתאפיינת בקשיים בלמידה ובשימוש וביישום מיומנויות אקדמיות, כגון קריאה, כתיבה, מתמטיקה, באחד מהתחומים הללו או בכולם יחד. רמת הביצוע של התלמיד במיומנויות אלו בדרך כלל נמוכה באופן מובהק וניתן למדוד אותה כמתחת לרמה הצפויה לפי גיל, תרבות/השכלה ורמת אינטליגנציה, והיא מפריעה באופן משמעותי לתפקוד התלמיד בבית הספר.
ההפרעה מוגדרת ומאובחנת כאשר היא נמשכת לפחות שישה חודשים, על אף התערבות אקדמית/חינוכית וטיפול מתאים לה. הפרעה זו אינה נעלמת אלא מלווה את האדם במהלך כל חייו, בצורה שונה ובדרגות שונות של ביצועים. להפרעה זו יש דרגות חומרה שונות, הנעות בין קלות לחמורות/קשות.
ההפרעות הכלולות בקושי הלימודי הן:
קושי בקריאה (דיסלקסיה):
ההפרעה מתבטאת בקריאה לא מדויקת, לא נכונה, או איטית ודורשת הרבה מאמץ. לדוגמה, הסטודנט יקרא מילים בצורה לא מדויקת בקול רם, או באיטיות וב hesitation, ולפעמים ינסח ניחושים על המילים. הוא ימצא קושי בהגיית הצלילים של המילים. כמו כן, קיימת גם קושי בהבנת מה שהוא קורא, לדוגמה: הוא יכול לקרוא טקסט בצורה נכונה ומדויקת לחלוטין, אך לא להבין את הקשר בין החלקים, משמעותם, או המסקנות.
קושי בכתיבה (דיסגרפיה):
ההפרעה מתאפיינת בקשיים בכתיבה וביכולת נמוכה לכתוב טקסט, והיא באה לידי ביטוי באחת או יותר מהקשיים הבאים:
- קשיים באיות, למשל: הסטודנט עשוי להוסיף, למחוק או להחליף עיצורים או תנועות.
- קשיים בהבעה כתובה, למשל: הוא עושה שגיאות רבות בפיסוק או בדקדוק בתוך המשפטים, והבעתו בכתב של רעיונותיו אינה ברורה.
קושי בחשבון (דיסקלקוליה):
ההפרעה מתבטאת בקשיים בהבנת המשמעות של מספרים, עובדות מספריות או תהליכים חישוביים. לדוגמה:
- לסטודנט יש הבנה נמוכה של מספרים, יכולת החישוב שלהם והקשרים ביניהם.
- הוא סופר עם אצבעות כשנדרש ממנו לחבר מספרים חד-ספרתיים במקום לזכור עובדות חישוביות, כפי שעושים ילדים בני גילו.
- הוא "מאבד" במהלך חישוב פשוט ועשוי להפוך את התהליכים והחישובים.
- קשיים במחשבה מתמטית/חישובית, למשל: קשיים חמורים ביישום מונחים מתמטיים, עובדות או תהליכים בפתרון בעיות כמותיות.
הקושי הלימודי דורש התייחסות מתאימה, תמיכה אקדמית, ושיטות לימוד מותאמות על מנת לסייע לתלמיד להתגבר על הקשיים ולהצליח בלימודיו.