קושי לימודי


הקושי הלימודי

הקושי הלימודי הוא הפרעה נוירו-התפתחותית ספציפית שמתאפיינת בקשיים בלמידה ובשימוש וביישום מיומנויות אקדמיות, כגון קריאה, כתיבה, מתמטיקה, באחד מהתחומים הללו או בכולם יחד. רמת הביצוע של התלמיד במיומנויות אלו בדרך כלל נמוכה באופן מובהק וניתן למדוד אותה כמתחת לרמה הצפויה לפי גיל, תרבות/השכלה ורמת אינטליגנציה, והיא מפריעה באופן משמעותי לתפקוד התלמיד בבית הספר.

ההפרעה מוגדרת ומאובחנת כאשר היא נמשכת לפחות שישה חודשים, על אף התערבות אקדמית/חינוכית וטיפול מתאים לה. הפרעה זו אינה נעלמת אלא מלווה את האדם במהלך כל חייו, בצורה שונה ובדרגות שונות של ביצועים. להפרעה זו יש דרגות חומרה שונות, הנעות בין קלות לחמורות/קשות.

ההפרעות הכלולות בקושי הלימודי הן:

קושי בקריאה (דיסלקסיה):
ההפרעה מתבטאת בקריאה לא מדויקת, לא נכונה, או איטית ודורשת הרבה מאמץ. לדוגמה, הסטודנט יקרא מילים בצורה לא מדויקת בקול רם, או באיטיות וב hesitation, ולפעמים ינסח ניחושים על המילים. הוא ימצא קושי בהגיית הצלילים של המילים. כמו כן, קיימת גם קושי בהבנת מה שהוא קורא, לדוגמה: הוא יכול לקרוא טקסט בצורה נכונה ומדויקת לחלוטין, אך לא להבין את הקשר בין החלקים, משמעותם, או המסקנות.

קושי בכתיבה (דיסגרפיה):
ההפרעה מתאפיינת בקשיים בכתיבה וביכולת נמוכה לכתוב טקסט, והיא באה לידי ביטוי באחת או יותר מהקשיים הבאים:

  • קשיים באיות, למשל: הסטודנט עשוי להוסיף, למחוק או להחליף עיצורים או תנועות.
  • קשיים בהבעה כתובה, למשל: הוא עושה שגיאות רבות בפיסוק או בדקדוק בתוך המשפטים, והבעתו בכתב של רעיונותיו אינה ברורה.

קושי בחשבון (דיסקלקוליה):
ההפרעה מתבטאת בקשיים בהבנת המשמעות של מספרים, עובדות מספריות או תהליכים חישוביים. לדוגמה:

  • לסטודנט יש הבנה נמוכה של מספרים, יכולת החישוב שלהם והקשרים ביניהם.
  • הוא סופר עם אצבעות כשנדרש ממנו לחבר מספרים חד-ספרתיים במקום לזכור עובדות חישוביות, כפי שעושים ילדים בני גילו.
  • הוא "מאבד" במהלך חישוב פשוט ועשוי להפוך את התהליכים והחישובים.
  • קשיים במחשבה מתמטית/חישובית, למשל: קשיים חמורים ביישום מונחים מתמטיים, עובדות או תהליכים בפתרון בעיות כמותיות.

הקושי הלימודי דורש התייחסות מתאימה, תמיכה אקדמית, ושיטות לימוד מותאמות על מנת לסייע לתלמיד להתגבר על הקשיים ולהצליח בלימודיו.


כאשר תלמיד פונה ליחידת הקושי הלימודי, הוא מנותב לאיש מקצוע בתחום הפסיכולוגיה החינוכית לצורך אבחון מקצועי. האבחון כולל הערכה של יכולות הלמידה של התלמיד (שפה, חשבון, כתיבה, קריאה).

האבחון משמש כמדד להפרעת הקושי הלימודי, אם קיימת. במקרה שבו מאובחן קושי לימודי, יוכנו המלצות בנוגע לסיוע ולהקלות שהסטודנט זקוק להם במערכת החינוך.


 1. איך אוכל להגיש בקשה ליחידת הקושי הלימודי כדי לקבל התאמות?

הבקשה ליחידת הקושי הלימודי מתבצעת באמצעות פנייה דרך הפורום במערכת או באמצעות פנייה ישירה ליחידה בשעות הקבלה הזמינות. לאחר מכן, התלמיד יופנה לאבחון על מנת לקבל את ההתאמות הנדרשות במהלך הבחינות.

2. מתי פוקעת תוקפן של תוצאות האבחון?
תוצאות האבחון תקפות עד 5 שנים. בעת רישום ללימודים במכללה יש לפנות ישירות ליחידת הקושי הלימודי על מנת לקבל מידע בנוגע למדיניות ההתאמות לסטודנטים עם קושי לימודי.

3. האם ניתן לקבל תוקף לאבחון שנעשה במהלך הלימודים התיכוניים?
האבחון לא אמור לעבור את ה-5 שנים. אבחון שנעשה במהלך הלימודים התיכוניים יכול להיות תקף רק אם לא עברו 5 שנים ממועד ביצועו.

4. אילו התאמות אפשר לקבל במהלך הבחינות?
• הוספת זמן – עד 25% מזמן הבחינה
• קריאת שאלות הבחינה על ידי אדם ניטרלי
• העתקת הבחינה / דקלום התשובות לאדם ניטרלי
• שימוש במילון בבחינות שפות
• התעלמות משגיאות כתיב

כל תלמיד יקבל את ההתאמות לפי מצבו האישי ובהתאם להמלצות שקיבל באבחון.

5. מה ההבדל בין התאמת “העתקת הבחינה” ל-“דקלום התשובה”?
העתקת הבחינה ניתנת לתלמיד המתקשה בקריאות הכתיבה, כאשר הבודק לא יכול לקרוא את כתב ידו, אך התלמיד יכול לקרוא את כתב ידו. לכן, לאחר סיום כתיבת הבחינה, התלמיד יקרא את מה שכתב לאדם אחר, אשר יעביר את תשובות התלמיד בכתיבה ברורה. שני דפי התשובות (דף התשובות של התלמיד ודף ההעתקה) יישלחו לבדיקה במחלקת הבחינות. התאמת “דקלום התשובה” ניתנת לתלמיד שאינו יכול לקרוא את כתב ידו כלל. במקרה כזה, התלמיד יימלא את התשובה לאדם ניטרלי, שיכתוב את התשובות בכתב ברור.

6. האם כל ההמלצות להתאמות באבחון מאושרות?
ההענקה של ההתאמות תלויה באישור משרד החינוך.


 • הרצאות על קושי לימודי, תסמינים, אבחון והתאמות.
• מתן הנחיות והכוונה נדרשות לסטודנטים.
• ליווי אישי וסודי לסטודנטים הסובלים מקושי לימודי.
• שליחת שמות הסטודנטים הזקוקים להתאמות למשרד החינוך.
• מעקב אחרי תהליך קבלת ההתאמות של הסטודנטים במהלך הבחינות.
• סדנאות עבודה.


יום שני:
10:00 – 10:30
12:00 – 12:30

יום שלישי:
10:00 – 10:30
12:00 – 12:30

יום רביעי:
10:00 – 10:30
12:00 – 12:30

יום חמישי:
10:00 – 10:30
12:00 – 12:30

לפרטים נוספים

ייעוץ חינם